سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص سیب زمینی

خواص سیب زمینی

سیب زمینی, خواص مفید سیب زمینی برای پوست و مو و کودکان, زیان های سیب زمینی,sib-zamini

خواص مفید سیب زمینی کباب پز و آب پز شده و زیان های سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در سر تا سر جهان است و گیاه بومی آمریکای جنوبی است و هنوزم به صورت وحشی در شیلی و آرژانتین رشد می کند. در قرن 16 ام برای اولین بار به وسیله اسپانیایی ها به اروپا برده شد و در ایران هم برای اولین بار توسط میرزا ملکم خان به ایران آورده شده و در روستایی بنام پشند در اطراف کرج کاشته شد و برای همین به سیب زمینی پشندی هم معروف است.

ما از سیب زمینی در پخت اکثرا غذاهامون مانند آبگوشت, کوکو سیب زمینی و ... استفاده می کنیم. ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است که معمولا 9 تا 25 درصد سیب زمینی را تشکیل می دهد. سیب زمینی آپ پز یا کباب شده غنی از ویتامین های گروه B و C و مواد معدنی از جمله پتاسیم, فسفر, آنتی اکسیدان ها, فیبر و کربوهیدرات ها می باشد.


نحوه پخت صحیح سیب زمینی

پختن سیب زمینی به صورت آب پز, تنوری و کباب شده موجب حفظ خاصیت آن می شود ولی پخت آن به صورت سرخ کرده و چیپس که متاسفانه در کشور ما رایج است بدترین نوع پخت سیب زمینی است که خوردن آن برای اطفال مضر و برای بزرگسالان به دلیل روغن زیاد توصیه نمی شود.

خواص مفید سیب زمینی

مفید برای پوست

شما می توانید با سیب زمینی آب پز شده ماسک بی نظیری برای چین و چروک و روشن شدن رنگ پوست تان درست کنید برای این کار 1 عدد سیب زمینی آب پز شده را با 1 قاشق غذاخوری عسل, 1 قاشق غذاخوری ماست و چند قطره لیمو ترش تازه ترکیب کنید سپس آن را بر روی صورت خود بمالید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا اثر کند سپس با اب گرم بشویید.

اگر شما به طور مرتب این ماسک را هفته ای 2 بار استفاده کنید علاوه بر کاهش چین و چروک های صورت, رنگ پوست صورت تان هم روشن تر خواهد شد.


مفید برای کاهش اشتها

سیب زمینی در مقایسه با سایر کربوهیدرات ها بسیار سیر کننده و بدون چربی است و همچنین دارای قند های دیر جذب و فیبر است. علاوه بر این سیب زمینی به دلیل داشتن نوع خاصی از نشاسته در برابر آنزیم های گوارشی مقاومت می کند و این کار هضم سیب زمینی را سخت می کند و منجر به سرکوب اشتها و کاهش احساس گرسنگی می شود.


مفید برای ریزش مو

عصاره سیب زمینی به دلیل ویتامین هایی که دارد برای درمان ریزش موی سر و بدن بسیار مفید است و از موهای شما در برابر شکندگی و آسیب محافظت می کند. برای درمان ریزش موی خود می توانید از ماسک سیب زمینی استفاده کنید.

برای این کار سیب زمینی رنده شده را با زرده تخم مرغ و عسل در یک کاسه ترکیب کنید و سپس این ماسک را به طور مستقیم روی پوست سر خشک بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید.


مفید برای کودکان

سیب زمینی به دلیل داشتن فیبر و پتاسیم در رژیم غذایی کودکان 1 تا 3 ساله پیشنهاد می شود. تحقیقات نشان می دهد که اکثر کودکان 1 تا 3 سال تنها 67 درصد از پتاسیم مورد نیاز و 55 درصد از فیبر مورد نیازشان را مصرف می کنند بنابراین کودک شما با خوردن سیب زمینی تا 8 درصد نیازش به فیبر تامین می شود که این نقش مهمی در رشد, نمو و سلامت کودک شما خواهد داشت.


مفید برای سوختگی

اگر به پماد های سوختگی دسترسی ندارد شما می توانید یک سیب زمینی خام را از وسط نصف کنید و بر روی محل سوختگی بگذارید و یا آن را رنده کنید و با دست به آرامی بر روی محل سوختگی بمالید و سپس با یک پارچه سبک و تمیز روی سوختگی بگذارید این کار باعث تسکین سوختگی های سطحی و کمک به بهبودی پوست تان خواهد شد.


مفید برای کاهش استرس

سیب زمینی به دلیل داشتن ویتامین B6 نقش مهمی در کاهش و رفع استرس و اضطراب دارد و با خوردن سیب زمینی در بدن هورمون آدرنالین تولید می شود که به مغز انسان در مقابله با استرس عوامل و عصبی کمک می کند. توجه داشته باشید برای این کار باید سیب زمینی را به صورت بخار پز و یا در فر به صورت کبابی بپزید و با سرخ کردن خواص سیب زمینی از بین می رود.


مفید برای کاهش فشار خون و خستگی

تحقیقات نشان داده است مصرف منظم سیب زمینی نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه باعث کاهش فشار خون می شود. همچنین سیب زمینی به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی پتاسیم بوده مصرف آن در رفع و کاهش خستگی بسیار مفید است چونکه بدن انسان برای فعال سازی محرک های عصبی و به حرکت درآوردن عضلات به پتاسیم نیاز دارد.


مفید برای تقویت حافظه

به اعتقاد دانشمندان در تمامی کربوهیدرات ها موادی وجود دارد که موجب تقویت امواج فرستاده شده به مغز می شود و با این کار بازدهی حافظه بیشتر می شود سیب زمینی هم به دلیل اینکه یکی از کربوهیدارت ها است شما می توانید نیم ساعت قبل از مطالعه سیب زمینی آب پز شده را بخورید تا قدرت یادگیری خودتان را تقویت کنید.

زیان های سیب زمینی

افزایش قند خون

سیب زمینی به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی نشاسته است در افرادی که مبتلا به بیماری قند خون هستند باعث افزایش قند خون می شود این افراد قبل از مصرف سیب زمینی باید با پزشک خود مشورت کنند.


مضر برای زنان باردار

تحقیقات نشان داده است خانم هایی که از قبل بارداری سیب زمینی زیاد مصرف می کردند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت دوران بارداری قرار می گیرند نتایج تحقیقات به این قرار است که این بیماری در زنانی که قبل از بارداری بین 2 تا 4 فنجان سیب زمینی در هفته مصرف می کردند تا 72 درصد افزایش می یابد.